Monday, June 23, 2014

Snow Ball Effect: Tips berniaga dengan modal yang kecil.

Sape kata kalau nak berniaga kena ada modal yang besar baru boleh mula??? Ada satu tips yang dikongsikan didalam group FB Malaysian Mum Biz Network iaitu the snowball effect. Saya kira ia boleh di aplikasikan dalam apa jua perniagaan. Konsepnya menarik iaitu anda ingin memulakan perniagaan tapi tiada modal yang besar dan tidak mahu membuat pinjaman (loan). Dan tanpa saya sedari itulah konsep yang diajarkan oleh mentor-mentor saya dalam group shaklee yang saya sertai ini. 


Snowball effect, bermula kecil dan kemudian membesar secara perlahan-lahan. Ya begitulah bisnes shaklee saya. Rata-rata dari kami memulakan perniagaan hanya dengan modal serendah RM75 jika anda disemenanjung malaysia dan RM 85 jika anda di Sabah/Sarawak. Pasti anda ingin tahu bagaimana saya berniaga dengan modal RM75 tu kan???? Begini, RM75 itu ialah MEMBERSHIP FEE iaitu YURAN KEAHLIAN untuk mendaftar sebagai pengedar shaklee yang sah. Ianya adalah seumur hidup!!! Apabila menjadi ahli shaklee, anda boleh membeli SEMUA produk shaklee pada harga ahli iaitu penjimatan sebanyak 30% bermakna jika anda menjualnya pada harga retail itu adalah UNTUNG KASAR anda. Kenapa untung kasar???? Masih kena tolak dengan kos pengangkutan atau kos penghantaran yang dikenakan oleh shaklee jika anda membuat pesanan melalui telefon/fax atau pembelian secara online. Yang lagi best shaklee juga bagi CASH BACK sehingga 21% dari setiap jumlah belian yang anda buat dalam jangka masa sebulan dan ia dibayar secara bulanan (bonus bulanan) jika anda menepati kelayakan minima. Berbalik kepada cara bagaimana mengumpul modal tadi. Semua untung runcit biasanya saya ketepikan sebagai modal utuk rolling (membeli stok vitamin yang menjadi kegemaran ramai) iaitu vitamin-vitamin yang biasa dipesan oleh pelanggan-pelanggan saya. Manakala duit bonus saya bahagikan kepada beberapa bahagian 80% untuk belanja harian, simpanan, modal beli stok, bayar hutang dan beri ibu ayah. Manakala 20% saya keluarkan untuk zakat/derma/sedekah sebagai saham akhirat nanti.

Alhamdulillah cara ini telah saya guna pakai selama 2 tahun bershaklee dan sehingga kini bonus bulanan saya dah sama dengan gaji seorang manager. Sekian perkongsian saya. Semoga bermanfaat untuk anda yang ingin memulakan perniagaan tapi modal sedikit. 

P/S: Untuk mengetahui lebih detail tentang bisnes shaklee ini atau jika anda berminat untuk menyertai bisnes shaklee dengan kumpulan kami jangan segan-segan hubungi saya. Anda boleh sms/watsapp/call 012 6088399 atau PM saya diFB Anisvitashop atau emel saya di aniszzddin@gmail.com.

Salam ceria,
Aniszzddin




No comments:

Post a Comment