Tuesday, May 15, 2012

Vitalea kekalkan paras HB.


Multivitamin Shaklee yang lengkap dengan zat besi yang salah satu fungsi utamanya ialah mengangkut dan mendistribusikan oksigen di dalam darah ke seluruh tubuh badan. Maka, individu yang mengalami anemia, amat sesuai untuk mendapatkan Vita-Lea Iron Formula ini. vitalea membekal 23 jenis vitamin penting bersama iron yang sangat penting dalam pembentukan sel darah merah, membantu mencantikkan kulit wajah, kuku yang licin, rambut yang kuat dari segi akarnya, membantu mencegah penyakit tiroid@ beguk(penyakit tiroid ini terjadi kebiasaannya kerana kekurangan iodin dan ini terdapat di dalam vitalea kita), supplement penting untuk diet atau slim yang mana walau kita kurang makan namun pengambilan vitalea ni banyak membantu memberi badan rasa bertenaga, tidak lesu dan menjadikan kulit yang sentiasa tegang, mengelak pitam dan pening. Owh, ini BUKAN UBAT. Ia hanyalah makanan tambahan/ suplemen. Sudah ramai ibu2 yang mengambil vitalea sebangai suppliment dalam diet harian mereka dan majoriti mengakui bahawa vitalea kekalkan paras HB terutama ketika hamil. Jom kita ikuti beeraa testimoni dari mereka.

________________________________________________________________________________



Bagi saya bukan ibu2 hamil aje patut amik Vitalea ni, tapi ibu yg berpantang juga patut ambil vitalea ni. Ini kerana,

Pendarahan waktu bersalin adalah punca kematian yang utama di Malaysia. Tumpah darah ini berlaku akibat kekenduran otot-otot rahim terutamanya di kalangan wanita yang terlalu kerap mengandung dan beranak. Begitu juga dengan wanita yang telah lanjut usia ketika melahirkan anak. Jika tumpah darah berlaku di kalangan wanita yang mengalami masalah kurang darah sudah tentulah ketahanan badannya lemah. Ini boleh menyebabkan maut. Wanita yang tahap darahnya tinggi ataupun normal jika mengalami masalah tumpah darah, masalahnya dapat diatasi tanpa menemui ajal.- Credit to Dr Hamid Arshad.

Jom kita tengok pengalaman Puan Dayah yang pernah mengalami tumpah darah sebanyak dua kali semasa melahirkan anak ke-2 & ke-3.

Kemungkinan pph berulang untuk anak seterusnya adalah tinggi. Sudah beberapa nurse dan doktor menyatakan kepada saya ketika mengandungkan baby ke -3 ini. Oleh kerana itu, saya memastikan paras hb saya tinggi. Teori saya, bila terjadi lagi sekurang-kurangnya saya punya darah yang banyak walaupun terpaksa kehilangan sebahagian..Huhu.

Seperti yang diramal, kelahiran ke-3, saya mengalami pph jugak dengan kehilangan darah yang lebih banyak berbanding sebelumya. Misi kata, kalau depa berhenti ‘massage’ perut saya (procedur untuk uterus mengecut), darah memancut-mancut keluar. Alhamdulillah, uterus saya mengecut dan darah berhenti akhirnya. Seperti sebelum ini, saya tidak ada masalah pening atau nak pitam. Tekanan darah saya juga stabil .

Yang bestnya kali ini, saya mendengar perbualan doktor bertugas melaporkan kepada pakar yang hb sebelum saya ialah 13after blood lost ialah 14. Pakar pun buat muka hairan. Adakah satu kesilapan? Macamana after blood lost boleh jadi tinggi. Tak kisah la, yang penting ia berada di lingkungan 12-13. Misi yang ikut doctor meronda pun kata pada saya . Muka awak pink saja..tak macam orang hilang darah.

Alhamdulillah, mungkin pada orang lain ( atau pakar) kehilangan darah 800cc itu tak banyak mana, tak akan pening dan sebagainya. Tapi bagi saya, ia tetap banyak. Kalau tak takkan dikategorikan sebagai tumpah darah. Kan..kan..

Apa yang saya amalkan untuk kekalkan hb pada paras 12-13. Selain memastikan pengambilan makanan yang kaya dengan zat besi, pastinya saya mengambil Shaklee Vitalea with iron Formula ( multivitamin yang dilengkapi formula zat besi). Selain memberi tenaga dan 28 keperluan nutrient yang lain) , ia juga membekalkan sumber zat besi . Saya juga mengambil supplement iron yang dibekalkan oleh klinik kesihatan secara percuma. ( Yang ini selau terbabas, tapi kalau vitalea tak pernah miss sebab memang dok atas meja kat tempat keja).

Jika anda ada masalah low hb, rajin-rajinla amalkan supplement utk zat besi. Hubungi saya untuk konsultasi dan harga istimewa 0126088399 atau email:aniszzddin@gmail.com

No comments:

Post a Comment