Saturday, May 4, 2013

5 tips susu melimpah ruah semasa berpantang!

Tahniah saya ucapkan jika anda baru menerima kehadiran "orang baru". Saya cukup faham perasaan itu sebab saya juga ibu kepada sepasang cahayamata. Dan semestinya sesi penyusuan menjadi sesuatu yang dinanti-nanti oleh ibu2 baru terutamanya. Pesanan saya cuba tenangkan diri dan ambil masa untuk belajar menyusukan bayi dengan selesa.

Berikut 5 tips susu melimpah ruah semasa berpantang khas buat ibu2 baru.  
 
1. Susukan anak sekerap mungkin kerana hisapan bayi merupakan stimulator terbaik kepada pengeluaran susu. Pam paling mahal pun tak dapat menandingain kuasa hisapan ini! Jangan mudah putus asa walaupun anak mengamuk kerana masih tiada susu dihasilkan sebaliknya kekealkan fikiran positif kerana kuasa minda sangat hebat.  

Katakan pada diri anda, "aku juga boleh susukan anak aku mcm orang lain".

Pengalaman saya, 3 hari anak mengamuk sebab tak puas hisap di kedua belah payudara. Tapi relax, tenangkan hati. Ingat, perut anak hanya sebesar guli. Cuba tukarkan posisi menyusu- mungkin anak tak suka posisi tersebut, cuba cek mungkin anda salah makan- anak menangis bukan sebab lapar je, kadang sebab angin, sakit perut sebab makanan yang kita makan.

2. Perah susu sejurus selepas bayi menyusu.

* Jika ada anak yang berumur 1 tahun atau 2 tahun, boleh minta anak tersebut untuk menyusu, utk merangsang pengeluaran susu

* Jika tidak, perah guna tangan. Perahan tangan juga best milk stimulator selepas hisapan bayi.

* Minimum perah 20minit untuk setiap payudara.

* Jangan kecewa jika awal-awal hasil adalah sedikit, ia adalah normal. Payudara perlukan masa untuk memahami yang kita sedang programkan ia untuk menghasilkan susu dengan cara stimulate atau perahan.

3. Minum air sekurangnya 3 liter sehari, sebab salah satu komponen utama susu ibu adalah air.

4. Pastikan anda tidak skip meal. Dan yang paling penting makan makanan seimbang (nasi, lauk, bersayur). Makanan yang penuh nutrisi membantu menghasilkan susu yang berkualiti, dan membantu bayi cepat kenyang.

5. Amalkan makanan tambahan atau supplement. 

Saya sendiri mengamalkan SET PENYUSUAN shaklee yang terdiri daripada vitalea, b complex, alfalfa, vitamin c, ESP dan Ostematrix bagi menampung mana2 kekurangan nutrisi dari diet harian saya dan juga bagi memastikan saya mendapat cukup vitamin, mineral dan zat besi yang sepatutnya ada dalam badan seorang ibu yang menyusukan anaknya.




Ok rasanya itu sahaja tips untuk hari ini, saya akan kongsikan tip2 penyusuan dalam entry yang akan datang. Semoga memberi manfaat kepada pengunjung2 blog anisvitashop. 
   
Sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee, sila hubungi sayaaniszzddin@gmail.com | SMS/WhatsApp 012-6088399 | add saya di FBanisvitashop untuk konsultasi percuma & LIKE fanpage anisvitashop untuk tips kesihatan/kecantikan.

*Penafian:   Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan. 

Salam Ceria,
Aniszzddin

No comments:

Post a Comment