Tuesday, October 9, 2012

Bagaimana menjayakan penyusuan sehingga 2 tahun @ Vitamin untuk ibu menyusu.

Esok genap usia A'isy 2 tahun. Saya ada bercadang utk berhentikan dia menyusu tapi bila tgk dia rasa tak sampai hati, mcm2 saya fikir, takut dia dah tak rapat dgn saya pun ada. Lagipun susu masih banyak. Kalau ikut Auni dulu, sampai umur 3 tahun pun masih ada susu. Itulah kebaikan yang saya dapat bila ambil supplement. Saya ambil supplemen yg sesuai utk ibu2 yg menyusukan anak bukan kerana nak banyakkan susu semata-mata, tetapi nak pastikan saya kekal sihat, bertenaga, cergas dan tak stress semua tu mempengaruhi pengeluaran susu. Supplement yg saya ambil ni mmg glamor dan dikenali sebagai Shaklee Breastfeeding Set sehinggakan ada yg beranggapan pengambilan set breastfeeding ni dapat membanyakkan susu, saya tak kata ianya tanggapan yg salah tapi pengeluaran susu yg banyak bukan hanya dengan mengamalkan supplement tetapi kena sejajar dengan konsep penyusuan iaitu "SUPPLY VS DEMAND" yg bermaksud ibu2 kena paham konsep penyusuan. Kena pastikan payudara sentiasa kosong agar susu boleh dihasilkan. apa yg saya amalkan ialah kerap pump susu ketika dipejabat (2-3 jam sekali) atau direct feed sekerap mungkin bila berada dirumah. Pengisian rohani juga penting, sebagai muslimah kita kena percaya yg rezeki itu dari Allah. Jadi minta dariNya dengan memperbanyakkan doa dan zikir. 

Saya rasa amalan mengambil supplement oleh ibu2 menyusu bukan lagi perkara baru kerana ibu2 sekarang telah sedar bahawa supplement penting untuk ibu2 yg menyusukan anaknya sbb ibu2 ini perlu memastikan dirinya sentiasa sihat untuk melayan suami dan anak2 serta bekalan susu mencukupi. Ya lah taknak nnt kita dilabel tua sebelum usia. 

Antara supplement yg sesuai utk ibu2 menyusu ialah

 Vita-Lea Iron Formula/multivitamin

Dilengkapi dengan 12 vitamin, 7 galian dan zat besi. multivitamin atau nama lain vitalea telah di lengkapi dengan iron bagi membantu pembesaran anak .pengambilan zat besi dalam menu harian membantu si ibu tidak mudah pitam atau pening selepas memerah mahupun menyusukan anak.

b) B Complex
Sangat penting dalam membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein, Anti stress ,menukarkan makanan(glukos) kepada tenaga dan membantu ibu2 berfikiran positif sentiasa. Vitamin B juga dapatmelahirkan wajah ibu yang cantikberseri dan tidak kusam.
 

c) Vitamin C
Sangat penting untuk menjaga salur darah, sebagai antioksidan dan membantu meningkatkan antibodi ibu dan pengambilan Vitamin C membantu meningkatkan kandungan antibodi di dalam susuibu untuk anak yang sedang menyusu. ...dan bagi ibu2 yg menghadapi puting melecet/luka/berdarah, insyaAllah akan mudah sembuh...satu lg kesannya kulit makin bersih, cerah & cantik kerana Vitamin C membantu pembentukan kolagen dengan lebih baik.
 

d) Alfalfa
Merupakan supplement penting utk boost penghasilan susu kerana mempunyai 1001 khasiat. Turut membantu perkumuhan (lebih lawas)dan membuang angin dalam badan...secara automatik kesan baik pd baby..susah nak kena kembung.Ianya dikatakan banyak membantu meningkatkan kelancaran proses perkumuhan dan bagus untuk buah pinggang.


e) ESP 
sumber protein yang lengkap dengan 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh badan, 5 sumber vitamin & 4 sumber mineral. Sangat penting utk membentuk sel2 yang sihat.

f) Ostematrix 
Sangat diperlukan oleh ibu2 menyusu kerana ia meringankan stress dan menguatkan tulang. 

Sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee, sila hubungi saya aniszzddin@gmail.com | SMS/WhatsApp 012-6088399 | add saya di FBanisvitashop untuk konsultasi percuma & LIKE fanpage anisvitashop untuk tips kesihatan/kecantikan.

*Penafian:   Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan. 

Salam Ceria,
Aniszzddin

No comments:

Post a Comment